Dywersyfikacja logistyki magazynowej ma coraz większe znaczenie dla wielu firm zajmujących się sprzedażą towarów i od kilku lat stale przybiera na sile. Firmy te zostały zmuszone do całkowicie nowego spojrzenia na łańcuchy dostaw w związku z prężnie rozwijającą się branżą e-commerce i handlem elektronicznym, który stanowi znaczną część sprzedaży. W związku z tym rośnie popyt na magazyny miejskie zlokalizowane w największych polskich aglomeracjach lub w ich pobliżu. Dalego też rynek wynajmu magazynów w Polsce oferuje wiele rozwiązań, które ułatwiają tę dywersyfikację.
Big box vs. city logistics – różnice i podobieństwa
W Polsce głównym rodzajem transportu jest transport drogowy, dlatego firmy, które chcą sprawnie i efektywnie dystrybuować swoje towary poszukują świetnie zlokalizowanych powierzchni magazynowych. Powstaje zatem coraz więcej parków logistycznych, które udostępniają wielkopowierzchniowe magazyny, tak zwane big boxy, o łącznej powierzchni sięgającej nawet 20-30 tys. m2 i mające standardowo 10 m wysokości. Zlokalizowane są one przy największych arteriach komunikacyjnych, które zapewniają sprawny i bezkolizyjny transport, a z drugiej strony bliskość miejskich aglomeracji gwarantuje popyt na towary i doskonały rynek zbytu.
Z kolei city logistics, to powierzchnie na wynajem o zdecydowanie mniejszej powierzchni, bo liczącej około 10-15 tys. m2. Powstają one w największych miastach Polski i są niezwykle atrakcyjną inwestycją dla firm działających w branży e-commerce. Tego rodzaju magazyny miejskie są silnie związane z logistyką ostatniej mili (last mile logistics) nazywanej także „dostawą jednego dnia”, która polega na wysyłce towaru do klienta w ciągu 24 godzin od momentu złożenie zamówienia. Podczas gdy big boxy zlokalizowane są w odległości kilkunastu lub kilkudziesięciu kilometrów od miast, city logistics umożliwiają niemal błyskawiczną i regularną wysyłkę zmagazynowanego w nich towaru i zapobiegają sytuacji, w której towar nie jest dospany na magazynie.
To, co łączy big box oraz city logistics to przede wszystkim ich doskonała lokalizacja w bliskości największych sieci dróg oraz nowoczesne wyposażenie. Magazyny miejskie i podmiejskie muszą posiadać place manewrowe i odpowiednią liczbę miejsc parkingowych oraz wyposażanie służące bezpiecznemu przechowywaniu towarów i doskonałej organizacji przestrzeni hal magazynowych. Równie istotne w tego rodzaju magazynach na wynajem są nowoczesne systemy informatyczne, dzięki którym możliwa jest m.in.: sprawna kontrola stanu magazynów, nadzorowanie wysyłki towaru czy śledzenie trasy przesyłki.
Jak big box i city logistics wpływają na dywersyfikację łańcucha dostaw?
Choć magazyny wielkopowierzchniowe wciąż stanowią przewagę na rynku magazynowym w Polsce to szybki rozwój city logistics jest bardzo wyraźną tendencją. Jednak oba rodzaje magazynów stanowią atrakcyjne rozwiązanie dla firm dystrybuujących towary działających w branży e-commerce. Przede wszystkim big boxy umożliwiają składowanie i przechowywanie ogromnej ilości towarów, w tym towarów, wielkogabarytowych w odległości kilkudziesięciu kilometrów od wielkich aglomeracji. To z kolei sprawia, że w każdym momencie można uzupełnić stan towarów składowanych na mniejszych powierzchniach, jakimi są magazyny miejskie. City logistics, realizując etap dostaw ostatniej mili, muszą sprostać wymaganiom klienta, który nie dopuszcza do sytuacji, w której zamawiając towar przez Internet, nie znajdzie go na magazynie. Przechowywanie towarów w big box i możliwości szybkiego dostarczania go do magazynów miejskich sprawia, że konsumenci otrzymują towar w ciągu 24 godzin i nie odchodzą do konkurencji, dzięki czemu firma logistyczna może stale się rozwijać i zwiększać swoje zyski. A zatem big box i magazyny miejskie city logistics doskonale uzupełniają łańcuch dostaw, czyniąc go efektywnym i sprawnym na każdym etapie jego realizacji.